Persbericht: ‘Bezorg ons een rustige jaarwisseling!’

donderdag 28 december

Appèl Spoedeisende Hulpartsen: ‘Bezorg ons een rustige jaarwisseling!

Bij de afgelopen jaarwisseling werden 97 kinderen onder de 15 jaar behandeld op de Spoedeisende Hulp afdeling van een ziekenhuis. Ze waren vaak de dupe van door anderen gegooid vuurwerk. Op de SEH’s werden in de afgelopen Nieuwjaarsnacht in totaal 473 slachtoffers behandeld. Brandwonden, letsel aan de ogen en handen kwamen het meeste voor.

Ties Eikendal, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA) hoopt op een afname van het aantal vuurwerkslachtoffers. ‘Bezorg ons alsjeblieft een rustige jaarwisseling! Ondanks alle voorlichting zijn de verwondingen die door vuurwerk worden veroorzaakt nog steeds zeer ernstig. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, de gevolgen van sommige verwondingen hebben impact op de rest van het leven van de slachtoffers!’

De SEH-artsen krijgen steun van het Openbaar Ministerie: ‘Het gooien met zwaar vuurwerk kan worden gezien als een poging tot doodslag. Dat kan leiden tot een strafzaak en dus tot een strafblad!’, stelt een woordvoerder.

Uit onderzoek van VeiligheidNL in samenwerking met de NVSHA blijkt dat een kwart van de SEH-behandelingen is ontstaan door illegaal vuurwerk. Van alle letsels is een groot deel te wijten aan onvoorzichtig of onveilig gedrag. Ook tijdens komende jaarwisseling werken de NVSHA en VeiligheidNL samen met tenminste 70 SEH-afdelingen om onderzoek te doen naar de toedracht van vuurwerkongevallen. We proberen o.m. in kaart te brengen welk type vuurwerk leidt tot welk soort letsel. Deze informatie kan dienen als input voor beleid en preventie.

Utrecht, 27 december 2017

___________________________________________________________________________

Noot voor de redactie

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Mireille van Velde via m.vanvelde@zeilstra-en-partners.nl of 06 -124 09 669.