Persbericht: Zorg over toenemend GHB-gebruik bij jongeren

vrijdag 18 mei

SEH-artsen wijzen op gevaren van partydrug

Spoedeisende Hulp-artsen krijgen steeds vaker te maken met jonge mensen die de partydrug GHB hebben ingenomen. De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, Ties Eikendal, waarschuwt voor het toenemend gebruik van GHB.

Steeds meer jonge mensen gebruiken GHB als een partydrug. Jongeren zien het als een alternatief voor alcohol en het is relatief goedkoop. Gebruikers voelen zich vrolijk, ontspannen, remmingen verdwijnen en het drankje stimuleert seksuele gevoelens. GHB (gamma-hydroxyboterzuur) is goed verkrijgbaar, maar ook eenvoudig zelf te maken, met goedkope bestanddelen die bij de drogist voor iedereen verkrijgbaar zijn.

Eikendal: ‘GHB is erg verslavend en niet duur. Gebruikers willen steeds meer. Eén van de risico’s is de dosering: de hoeveelheid GHB die prettige effecten geeft ligt heel dicht bij de hoeveelheid waarbij bewusteloosheid optreedt. In combinatie met alcohol dat het effect van GHB versterkt, gaat het snel mis. Een overdosis kan leiden tot allerlei gevaarlijke effecten: slapte, angstaanvallen, overvallen worden door diepe slaap, hallucinaties, stuiptrekkingen, bewusteloosheid of zelfs het stoppen van de ademhaling. Heel zorgelijk is dat nogal wat gebruikers lichtvaardig denken over out gaan’.

‘Betrouwbare cijfers over de omvang van het GHB-gebruik in Nederland zijn er niet’, aldus Eikendal. ‘Wel weten we dat gebruikers heel moeilijk van hun verslaving afkomen. Ongeveer de helft van de patiënten die proberen af te kicken, valt na een paar maanden weer terug. En dan begint het van voren af aan’.

Eikendal: ‘Zelfs bij kortdurend gebruik kan GHB tot angsten en slapeloosheid leiden. Het zijn klachten waarbij alleen nog meer GHB helpt. Dat leidt op zijn beurt tot nog meer klachten en dus het gebruik van nog weer meer GHB. Al snel is GHB dagelijks nodig en is er sprake van verslaving. Geheugenproblemen en problemen met leren zijn het gevolg. GHB verslaafden functioneren al snel maatschappelijk niet meer en lopen het risico op blijvende klachten. Ook als het ze lukt om van deze drug af te komen’. Op de SEH-afdelingen neemt het aantal GHB-gerelateerde opnames toe. Bij een recent onderzoek onder 866 scholieren gaven 22 ondervraagden toe dat ze ‘wel eens’ GHB hadden gebruikt. Vijf van hen waren erdoor op de Spoedeisende Hulp beland.