PERSBERICHT: 'Ook de acute zorg komt in de knel'

donderdag 15 oktober

NVSHA waarschuwt: ‘ook de acute zorg komt in de knel’

Het gebrek aan lege bedden in de ziekenhuizen leidt tot levensgevaarlijke situaties. Op de Spoedeisende Hulp afdelingen worden steeds meer bedden bezet door patiënten die na behandeling niet terecht kunnen op de intensive care of een verpleegafdeling. Bij een ernstig ongeluk of hartfalen kunnen patiënten die direct zorg nodig hebben, daardoor niet op de dichtstbijzijnde SEH terecht.

Voorzitter a.i. David Baden van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA): ‘Dit is nu dagelijks het geval in Nederland. SEH’s hebben gemiddeld 10 tot 15 bedden. Als de SEH ‘verstopt’ raakt omdat behandelde patiënten niet door kunnen naar de intensive care of een verpleegafdeling en de SEH-bedden vol liggen, dan houdt het op. Dan is de zorg die in soms levensbedreigende situaties noodzakelijk is, onmogelijk. Patiënten ‘op de gang’ laten wachten is onverantwoord en dus geen optie. We moeten een SEH dan sluiten en ambulances naar een ander ziekenhuis sturen. Dat is, als er acute zorg nodig is, onwenselijk’.

De SEH is voor iemand die in een levensgevaarlijke situatie verkeert de toegangspoort van een ziekenhuis. De capaciteit op, maar ook áchter een SEH is cruciaal. Geen beschikbare bedden op de SEH heeft als oorzaak doorgaans gebrek aan capaciteit op de Intensive Care, verpleegafdelingen of in verpleeghuizen. En dat betekent geen mogelijkheid op de SEH voor levensreddende behandelingen. Het gevolg hiervan is tijdverlies omdat naar een ander ziekenhuis moet worden uitgeweken.

De NVSHA betreurt het dat zij niet meer betrokken zijn bij de voorbereidingen op de tweede Covid19 golf. David Baden: ‘We zien nu een verschuiving van de IC naar de SEH’s. Waar de eerste golf zich voornamelijk op de IC’s afspeelde gaat het nu vooral om de SEH’s. Sinds het einde van de lockdown hebben wij SEH-artsen en SEH-verpleegkundigen gewoon doorgewerkt in opgeschaalde vorm want er bleef een continue toestroom van COVID-19 verdenkingen. Wij willen de hele winter klaar blijven staan voor alle patiënten om acute zorg te verlenen alleen het loopt nu op veel plaatsen al vast.’

De NVSHA roept iedereen op tot het stringent volgen van de gisteravond afgekondigde maatregelen. Er moet capaciteit vrij blijven in de ziekenhuizen en daardoor op de SEH’s om calamiteiten op te kunnen vangen. Geen heilloze discussies voeren over #dorhout, #coronaeigenschuld en over waarom je je niet zou houden aan de maatregelen. Feit is dat de ziekenhuizen vol liggen. Daardoor is er voor corona patiënten, maar ook voor gewonden van een ernstig verkeersongeluk steeds minder of geen plaats. Dat moet heel snel veranderen en daar kan iedereen aan bijdragen door de maatregelen te respecteren.

De NVSHA doet een appèl op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het OMT om de NVSHA te betrekken in het overleg over het coronabeleid.

Utrecht, 14 oktober 2020