Persbericht: SEH-artsen alert op mishandeling

donderdag 09 november

‘De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen wil bijdragen aan de strijd tegen mensenhandel’. Dat stelt Ties Eikendal, voorzitter van de NVSHA in een eerste reactie op de vandaag verschenen Tiende Rapportage Mensenhandel. Daarin signaleert de Nationaal Rapporteur, Corinne Dettmeijer-Vermeulen, een tekort aan kennis over mensenhandel bij medische professionals. Zij noemt het geval van een vrouw die zeventienmaal met verwondingen bij verschillende artsen was geweest, waarbij niet één arts alarm sloeg vanwege mishandeling en uitbuiting.

Rapporteur Dettmeijer bepleit in haar rapportage dat artsen extra worden getraind in het herkennen van dergelijke sporen. ‘Artsen in het algemeen, maar zeker ook Spoedeisende Hulpartsen, zouden altijd alert moeten zijn op sporen van mishandeling, al dan niet in samenhang met mensenhandel’, onderstreept drs. Eikendal. ‘De NVSHA neemt de aanbeveling van mevrouw Dettmeijer serieus. We zullen nagaan op welke manier we extra aandacht voor dit belangrijke onderwerp in ons scholings- en nascholingsprogramma kunnen geven’.

Link: Persbericht Tiende Rapportage Mensenhandel

Utrecht, 9 november 2017

__________________________________________________________

Noot voor de redactie

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Mireille van Velde via m.vanvelde@zeilstra-en-partners.nl of 06-124 09 669.