Persbericht: Wat te doen bij een hitteberoerte?

maandag 22 juli

In de komende dagen stijgt de temperatuur tot boven de 30 graden. Dat geeft veel extra drukte op de Spoedeisende Hulp afdelingen van ziekenhuizen. Stress door warmte leidt tot meer bezoek aan de SEH’s constateert de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA). Een hitteberoerte is één van de gevaren.

NVSHA-voorzitter Annemarie van der Velden: ‘De combinatie van flinke inspanning en hitte kan leiden tot een hitteberoerte. Je herkent dat doordat er sprake is van plotselinge bewusteloosheid, soms spiertrekkingen of schokken van het lichaam, een lichaamstemperatuur die oploopt tot boven de 41 graden, een droge, warme en rode huid, maar geen zichtbaar zweet op de huid’.

Wat moet je doen?

Onmiddellijk 112 bellen! Vervolgens moet zo snel mogelijk de lichaamstemperatuur omlaag. Leg het slachtoffer in de schaduw, koel de huid af met water en natte handdoeken. Frisse lucht is belangrijk, ventileer of wuif koelte toe.

Kwetsbare groepen

Een aantal groepen is extra kwetsbaar. Het gaat dan om ouderen, mensen met een zwakke gezondheid, chronisch zieken, mensen met hart-, vaat- en longaandoeningen, diabetespatiënten, baby’s en peuters, sporters en bezoekers van grote evenementen zoals festivals. Ook mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten behoren tot de risicogroepen.

De NVSHA adviseert om bij hoge buitentemperaturen

• Zoveel mogelijk in de schaduw te blijven;
  • Dunne kleding te dragen;
  • Lichamelijke inspanning te beperken en zware inspanning tussen 12.00 en 16.00 te vermijden;
  • Veel water te drinken, ook als men geen dorst heeft, het liefst elk uur.
  • Wat extra zout te gebruiken, drink bouillon;
  • Zonnebrandcrème te gebruiken met een hoge factor; voor kinderen minimaal factor 30
  • Het hoofdje van kinderen te bedekken met een hoedje of petje;
  • Thuis ventilatoren te gebruiken en in de vroege ochtend, avond en nacht de ramen open te zetten om koelte binnen te laten;
  • Overdag gordijnen te sluiten van kamers die veel zon krijgen;
  • Regelmatig lichte, kleine porties te eten zoals fruit en groente;
  • Nooit kinderen of dieren in een auto achter te laten, ook niet ‘heel even’ of met een raam op een kier. Er zijn helaas nog ieder jaar dodelijke slachtoffers te betreuren.